نرخ تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع 2 ، حداقل در انگلیس کاهش یافته است

18سپتامبر 2020- به گفته ی محققان، تعداد مبتلایان به پیش دیابت که در نهایت به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند، به طور قابل توجهی کاهش یافته است.تیمی از دانشگاه منچستر با بررسی میزان تشخیص دیابت نوع 2 در بین افراد مبتلا به پیش دیابت، در فاصله ی سالهای 2000 تا 2015 به این نتیجه رسیدند.

آنها با استفاده از اطلاعات بیش از 146000 نفر دریافتند كه در 1.6 درصد از این افراد پس از یك ماه، در 4.2 درصد آنها پس از شش ماه و در 20.4 درصد از آنها پس از چهار سال، دیابت نوع 2 تشخیص داده شده است.

محققان قادر به تأیید دلیل کاهش قابل توجه نرخ پیشرفت از پیش دیابت به دیابت نوع 2 نیستند، اما گمان می کنند که تغییرات زیادی اتفاق افتاده است که احتمالا در کاهش این نرخ موثر بوده اند.

محقق ارشد دکترRathi Ravindrarajah ، از دانشگاه منچستر، گفت: ما مطمئن نیستیم که چرا چنین اتفاقی رخ داده است، اما ما گمان می کنیم این ترکیبی از اقدامات خوب پیشگیرانه توسطNHS و تغییر تعاریف مربوط به هایپرگلیسمی غیر دیابتی(NDH[1]) است که بر کاهش نرخ تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع 2 موثر بوده اند.

وی افزود: این نمونه به اندازه كافی بزرگ است و می تواند آنچه را که در سراسر انگلیس در جریان است ، منعکس کند.کاهش در نرخ تبدیل، منعکس کننده تغییراتی در تعریف پیش دیابت و تا حدیNDH است. حداقل در انگلستان، افرادی که اخیراً NDHدر آنهاتشخیص داده شده است، خطر تبدیل کمتری دارند. این نتایج برای مداخلاتی مانند برنامه پیشگیری از دیابتNHS ، پیامهایی در بر دارد.

وی افزود: هایپرگلیسمی غیر دیابتی، به افزایش سطوح قند خون به بالاتر از حد طبیعی اما هنوز پایین تر از محدوده ی دیابت اطلاق می شود. ما امیدواریم که این مطالعه سیاست گذاران را ترغیب کند تا در تعریف و ثبت پیش دیابت، که چند بار در دهه گذشته تغییر کرده است، ثابت قدم باشند.

برنامه های پیشگیری از دیابت باید افرادی را هدف قرار دهند که در معرض خطر بیشتری برای تبدیل شدن بیماری پیش دیابت به دیابت نوع 2 هستند، همانطور که در این مطالعه مشخص شده است.

سیاستگذارانی که قصد جلوگیری از تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع 2 را دارند ممکن است بخواهند برخی از دریافت کنندگان مراقبتهای بهداشتی را که در معرض خطر تبدیل بیشتری هستند، در اولویت قرار دهند ، به ویژه هنگامی که منابع ممکن است محدود باشد.

یافته های این مطالعه در BMJ Open منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/sep/conversion-rates-from-pre-diabetes-to-type-2-diabetes-have-dropped.html

 



[1]non-diabetic hyperglycaemia